Stor var min overraskelse da jeg så prisen på en "rigtig" bordrundsav, altså en stor fætter med sidebord og udsugning osv: 1600 kr incl moms ex forsendelse! Det var godt nok meget, meget billigere end jeg havde troet. (Se fx http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120212&pno=50000)
Derfor vil jeg høre efter, om det ikke snarere kunne være en ide at indkøbe sådan en til fælles brug? Den kunne have sin plads i hobbyrummet, men er på hjul så dens 50 kg kan rulles ud i gården til større arbejder. Fx kunne vi bruge den til selv lige at kappe 2 mm af bredden af vores bagdøre så de ikke længere binder om vinteren - og så har den jo stort set allerede tjent sig ind.
Hvis der er rimelig tilslutning til ideen (jeg selv og Henrik LM har allerede fået julelys i øjnene
) vil jeg godt påtage mig at anskaffe og montere maskinen. Den kunne tjene os godt de næste mange år.Ankepunkter kunne være:
1) Hvad med støj, specielt for Tobias og Nanna? Vi må henstille til hensynfuldt brug og sætte tidsgrænser på (ligesom i vaskeriet) hvilket vi jo generelt bør gøre ifm brug af hobbyrummet.
2) Hvad med pilfingrede børn? Maskinen skulle naturligvis stå uden strømledning når den ikke er i brug.
3) Hvorfor skulle ejerforeningen punge ud? Fordi der er mange gør-det-selv'ere som ville have nytte af sådan én, ligesom mange har nytte af den nye tørretumbler, møbler og grill i gården, osv. Og i modsætning til en boremaskine eller håndrundsav er det ikke lige sådan én man anskaffer til sig selv.
Hvad siger I andre? Følg op, følg op.