Home Home
Help  HelpSearch  SearchCalendar  Calendar
Welcome, Guest. Please login or register.

Search:     Advanced search
*
+  E/F Hostrupsvej 12-14
|-+  Generelt
| |-+  Generelt
| | |-+  Forslag til gør-det-selv-folk: en bordrundsav til hobbyrummet
Pages: [1]
Topic: Forslag til gør-det-selv-folk: en bordrundsav til hobbyrummet  (Read 4340 times) Print
Richard
Group: Administrator
Position: Jr. Member

Vores bogreoler herhjemme skal skiftes ud og i den forbindelse står jeg snart overfor at skulle tilskære rigtig mange (mere end ti) nye reoler i højden. Med en håndsav eller rundsav når man langt og det er jo ikke svært og det har jeg prøvet før osv osv - men jeg blev nu alligevel inspireret til at undersøge priser på en lille bordrundsav for nemt at kunne lave mange fine lige snit.

Stor var min overraskelse da jeg så prisen på en "rigtig" bordrundsav, altså en stor fætter med sidebord og udsugning osv: 1600 kr incl moms ex forsendelse! Det var godt nok meget, meget billigere end jeg havde troet. (Se fx http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120212&pno=50000)

Derfor vil jeg høre efter, om det ikke snarere kunne være en ide at indkøbe sådan en til fælles brug? Den kunne have sin plads i hobbyrummet, men er på hjul så dens 50 kg kan rulles ud i gården til større arbejder. Fx kunne vi bruge den til selv lige at kappe 2 mm af bredden af vores bagdøre så de ikke længere binder om vinteren - og så har den jo stort set allerede tjent sig ind.

Hvis der er rimelig tilslutning til ideen (jeg selv og Henrik LM har allerede fået julelys i øjnene Smiley ) vil jeg godt påtage mig at anskaffe og montere maskinen. Den kunne tjene os godt de næste mange år.

Ankepunkter kunne være:
1) Hvad med støj, specielt for Tobias og Nanna? Vi må henstille til hensynfuldt brug og sætte tidsgrænser på (ligesom i vaskeriet) hvilket vi jo generelt bør gøre ifm brug af hobbyrummet.
2) Hvad med pilfingrede børn? Maskinen skulle naturligvis stå uden strømledning når den ikke er i brug.
3) Hvorfor skulle ejerforeningen punge ud? Fordi der er mange gør-det-selv'ere som ville have nytte af sådan én, ligesom mange har nytte af den nye tørretumbler, møbler og grill i gården, osv. Og i modsætning til en boremaskine eller håndrundsav er det ikke lige sådan én man anskaffer til sig selv.

Hvad siger I andre? Følg op, følg op.
-------------------------------

* 50000.jpg (11.59 KB, 250x196 - viewed 1355 times.)
 IP: [ Logged ] View Profile Email
Henrik Lindberg M.
Position: Newbie
*

Som Richard allerede har indikeret synes jeg, at det er en fortrinlig ide, hvis vi samtidig indretter værkstedet med "arbejdstider" og måske en Ruko lås på døren, så de små ikke forvilder sig derind. Med vores GDS kvote i ejendommen er jeg sikker på, at vi nok skal få stor gavn af nu at kunne få savet tingene nogenlunde lige..

Er der andre, der vil på banen med en ja/nej/måske holdning?

Hilsner fra Henrik
Tobias Lindeberg
Position: Newbie
*

Vi er helt indforståede forudsat at den bruges i dagtimerne... Om jeg selv kommer til at bruge den ved jeg ikke (den ser umiddelbart ud til at ligge et niveau over mine handy kompetencer), men det er en fin ide at købe noget ordentligt gear som forening.
Alt det bedste
Tobias
Richard
Group: Administrator
Position: Jr. Member

Bare lige for at følge op:

Der var kun sporadisk entusiasme for forslaget og bestyrelsens holdning var, at foreningen bør undgå at indkøbe og vedligeholde en større maskinpark.

Derfor: ingen fælles bordrundsav.

Så jeg købte én selv Smiley Med ben og sidebord taget af er det en snild lille sag, som nu befinder sig i mit loftrum. Den udlånes gerne og jeg kan berolige med, at beskyttelseskappen osv gør det ret umuligt at få snittet pølserne af med mindre man virkelig gør en ihærdig indsats. Til lange knivskape snit i træ er den næsten uundværlig.
« previous next »
Print
Pages: [1]  
« previous next »
Jump to: